Update de revolutie

Drie jaar geleden publiceerde ik (op de geheel willekeurige datum 1 april) een scriptje dat biologische metaforen preciezer maakt. Een van mijn collega’s vond dit, constateerde dat het niet meer werkt, en (omdat ik een smerige backender ben die nog geen javascript-update zou herkennen als het rondjes om me heen fietste op een eenwieler) fixte het. Dank je Niels!

Met een plugin als TamperMonkey kun je dit ook draaien in Chrome.

// ==UserScript==
// @name        Stuifmeel
// @namespace   http://nescia.nl/anna
// @description Verander het woord 'zaad' in 'stuifmeel' op plekken waar dat waarschijnlijk passender is.
// @version     1
// @grant       none
// @match        *://*/*
// @exclude     http://*seed*
// @exclude     http://*garden*
// @exclude     http://*tuin*
// @exclude     http://*zaad*
// @exclude     http://*zad*
// ==/UserScript==
var textNodes = document.evaluate('//text()', document, null, XPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPE, null);
var searchRE_1 = new RegExp('(zijn |mijn |je |uw |hun |donor|mannelijk )zaad', 'gi');
var replace_1 = '$1stuifmeel';
var searchRE_2 = new RegExp('zaad(donor|bal|leider)', 'gi');
var replace_2 = 'stuifmeel$1';
var searchRE_3 = new RegExp('(sperma.+)zaad', 'gi');
var replace_3 = '$1stuifmeel';
var searchRE_3a = new RegExp('zaad(.+sperma)', 'gi');
var replace_3a = 'stuifmeel$1';
var searchRE_4 = new RegExp('(his |my |your |their |donor |male |manly )seed', 'gi');
var replace_4 = '$1 pollen';
var searchRE_5 = new RegExp('(sperm.+)seed', 'gi');
var replace_5 = '$1pollen';
var searchRE_5a = new RegExp('seed(.+sperm)', 'gi');
var replace_5a = 'pollen$1';

for (var i = 0; i < textNodes.snapshotLength; i++) {
  var node = textNodes.snapshotItem(i);
  node.data = node.data.replace(searchRE_1, replace_1);
  node.data = node.data.replace(searchRE_2, replace_2);
  node.data = node.data.replace(searchRE_3, replace_3);
  node.data = node.data.replace(searchRE_3a, replace_3a);
  node.data = node.data.replace(searchRE_4, replace_4);
  node.data = node.data.replace(searchRE_5, replace_5);
  node.data = node.data.replace(searchRE_5a, replace_5a);
}

 

Sluisvaren for fun and profit

Landgenoten, het is tijd om afscheid te nemen van een traditie. Afscheid nemen doet pijn en deze specifieke traditie zit diep ingebakken in onze volksaard, maar als we de handen ineen slaan (in figuurlijke zin), dan kunnen we hier als natie doorheen komen en sterker en standvastiger de glorieuze toekomst intreden. Ik weet het zeker denk ik.

Ik bedoel de traditie waarbij ‘s lands plezierbootjesvaarders de sluis in varen volgens het schema “krijsende vrouw op het voordek, schreeuwende man op het achterdek, schurende boot langs de sluiswand”. Nog los van dat je vaak beter de vrouw aan het roer kan zetten (want mannen zijn doorgaans sterker en kunnen in geval van nood beter afhouden) – dat geheel terzijde.

Een boot aanleggen in de sluis doe je zo:

0. Doe wat de sluiswachter zegt.

  1. Vaar in normaal, rustig tempo de sluis in. Niet vol gas maar zeker ook niet te sloom, want a) dan heb je geen roer meer en b) achter je wordt het complete chaos.
  2. Leg indien mogelijk (en niet te gek weer) aan aan lagerwal. Je komt namelijk heus wel weer weg.
  3. Lijntjes liggen netjes klaar etc.
  4. De voordekker gaat op het breedste punt van de boot staan (bij ons is dat bij de stag) met de achterlijn in de willige knuistjes. De achterdekker vaart tot voor in de sluis en stuurt dan vlak langs de muur.
  5. De voordekker legt de lijn om de bolder, wat heel makkelijk kan want staat op het breedste stuk en wordt vlak langs de muur gestuurd.
  6. De voordekker geeft de lijn aan de achterdekker, die hem met een slag om de kikker vasthoudt (of even belegt).
  7. De achterdekken geeft rustig gas naar voren.
  8. De boot vleit zich als magisch tegen de muur! :o :o :o
  9. De voordekker legt de lijn om de voorbolder.
  10. De achterdekker geeft zijn (m/v) lijn aan de voordekker, die zich comfortabel halverwege het schip op het kajuitdak neerzet en geniet van het verdere spektakel in de sluis, en gaat thee zetten en koekjes of soep halen.
  11. ???
  12. PROFIT

Twee slotopmerkingen: als er veel stroom is in de sluis (bv bij zoet-zoutscheidingen) helpt het om een beetje pronto te zijn met je voorlijn, en is het wel erg fijn als de achterdekker zelf kan gooien. En als je geen ervaren roerganger hebt… oefen dan een paar keer. Bij een steiger. Zonder dat het halve Markermeer achter je ligt te wachten om de sluis in te mogen. Dat helpt. Succes.

ANWB-echtpaar in wording

Of ik ooit dit organisatieniveau ga bereiken weet ik niet (de huisgenoot heeft het allang), maar tenzij er iets heel drastisch gaat veranderen in het buitensportassortiment weet ik niet hoelang we nog kunnen voorkomen dat we een ANWB-echtpaar worden.

Het is wel raar, dat waar het voor vriendengroepen of sportteams hartstikke leuk of verplicht is om dezelfde kleren aan te trekken wij uren moesten googlen en naar de buitensportwinkel om een goede wandelrugzak te vinden die niet identiek is aan degene die ik al heb. Die ze vervolgens moeten bestellen, want het wordt wel de rugzak die ik al heb, alleen in een andere kleur, en ze hadden alleen mijn kleur op voorraad.

Tijdens dit proces (waarbij we ook nog eens een exemplaar in ‘mijn’ kleur vonden die 30 euro goedkoper was dan de anderen) hebben we wel vijf keer gevraagd: is het nou echt zo erg om een identieke rugzak te hebben?

Ja. Blijkbaar wel. De ANWB-visioenen die door het huis waarden waren zo afstotelijk dat we liever meer betalen, langer wachten en extra moeite doen dan voor de levensduur van een rugzak (toch snel een decennium, het is goed spul) als tweeling-schildpadjes de paden op en de lanen in gaan.

Ondertussen loop ik met alle plezier in hetzelfde roeipakje met luipaardprint, roze petje en kniekousen met flamingo’s erop als mijn teamgenoten. Ergens zit toch iets scheef. (En niet alleen in het modegevoel van mijn roeiteam.)

Maar deze horde is wel weer genomen. Over een jaar of drie hebben we weer nieuwe zeilpakken nodig – zullen we in de tussentijd als samenleving superleuk en hip maken om dezelfde buitensportkleren te dragen als je lieftallige echtgenoot? (Een paar extra kledinglijnen voor mensen boven de 1.90 mag ook.)

 

 

Studeren aan de Open Universiteit

Sinds dit semester ben ik, na eerder al een paar losse vakken gevolgd te hebben, officieel student informatica aan de Open Universiteit. Dat betekent dat ik drie vakken per semester volg, van elk 5 studiepunten. 15 studiepunten van elk 28 uur in 22 weken = 19u/week.

Hoe is dat? Nou, best slecht voor je sociale leven, op de eerste plaats. Nu hou ik niet van een sociaal leven hebben dus ik vind dat niet zo erg. En ik krijg er voor terug dat ik vakken volg samen met de engelachtige Aisha en mijn sister-from-another-mister Willemijn, dat is erg tof.

Verder ben ik in plaats van 36 uur 32 uur gaan werken zodat ik elke woensdag aan de studie kan. En had ik zojuist uitgetypt hoeveel ik naast die woensdag aan m’n studie kwijt ben, maar dat vond ik deprimerend dus dat heb ik gewist.

Waarom vind ik het toch supermegageweldig om deze studie te doen? Voor een deel omdat de vakken leuk zijn. Dwz dit semester vond ik één vak ronduit geweldig, één vak saai en één vak behoorlijk verschrikkelijk. Maar het geweldige vak duurt het hele semester en de andere twee vakken maar elk een kwartaal, dus netto heb ik 50% geweldig vak.

Maar een belangrijker deel op dit moment is dat het lukt. Ik denk niet dat ik mijn gemiddelde zes jaar lang op summa cum laude-niveau kan houden, al zou dat wel heel tof zijn, serieus, dat is toch best vet eigenlijk, maar, ik krijg het zelfs voor elkaar om redelijk bij te blijven met een vak dat ik 10% nuttig en 90% dingendoordekamergooi-level vreselijk vind. En dat kunnen is een life hack die enorm waardevol is. Ik heb het afgelopen half jaar zoveel geleerd over planning, motivatie, m’n eigen leerproces, en al die andere dingen die normale mensen voor hun 23ste al schijnen te weten, maar goed, op sommige vlakken ben ik gewoon niet zo heel slim en duurt het bij mij allemaal wat langer ;-)

Dit alles klinkt nog niet echt als goede reclame voor mijn studie geloof ik. Maar ik vind het dus echt heel tof! Van de zes vakken die ik tot nu toe heb gedaan hadden vijf goed tot uitstekend materiaal (al had ik wellicht wat andere keuzes qua inhoud gemaakt), en dat is voor een studie die je in principe verder zonder docent kan doen een prestatie van formaat.

Ik had mezelf als experiment een half jaar gegeven om te zien of het volledige studieprogramma volgen iets voor me zou zijn. Intussen heb ik voor het komende kwartaal al twee nieuwe vakken klaarliggen, en daar heb ik enorm zin in. Benieuwd of ik die studie afkrijg voor ik omval :)

Bedrijfsinformatiesystemen: hoofdstuk 9

hoofdstuk 1
hoofdstuk 2
hoofdstuk 3 deel 1
hoofdstuk 3 deel 2
hoofdstuk 4
hoofdstuk 5
hoofdstuk 8

Als inleiding moet ik Pinterest bekijken. Volgens het boek besteden bezoekers aan Pinterest gemiddeld 80(!) minuten per sessie, dus wacht maar even niet op mij.

9.1.1 E-commerce nu

Er komt een klein dipje in 2016 (een jaar na uitgifte van deze editie van het boek) wat weer wordt gecompenseerd in 2017 om weer op stabiele groei uit te komen in 2018. Dat jullie het weten.

9.1.2 De nieuwe e-commerce: sociaal, mobiel

Waar vroeger (toen we deden alsof internet een soort tv was) de nadruk lag op aantal-mensen-dat-je-advertentie-ziet en -aantal-mensen-dat-naar-je-site-klikt is het tegenswoordigs veel belangrijker dat er op social media interactie met en over je bedrijf is, en dan natuurlijk het liefst positief.

9.1.3 Het bijzondere van e-commerce

Ik ga even een stukje letterlijk citeren. Mijn collega Niels heeft meegelezen en kan het zo nodig bevestigen: dit komt uit Het Boek. Het Boek, editie uit 2015, studieboek bij mijn informaticastudie.

Bij de traditionele handel is de markt een fysieke plek, zoals een winkel, die je bezoekt om zaken te doen. E-commerce is overal aanwezig, wat wil zeggen dat het vrijwel overal en altijd beschikbaar is. Dit maakt het mogelijk om thuis of op het werk vanachter je pc te winkelen, of zelfs vanuit je auto.

Via internet kun je ook handelen over de hele wereld!!!!!

Een TV kan geen gesprek met iemand voeren maar via een website kan dit wel!

“E-commercetechnologieen verminderen de kosten voor het verzamelen, opslaan, verwerken en communiceren van informatie.” (Jajaja, dat komt allemaal door e-commerce, iedereen weet dat een webshop het hoogst technologisch haalbare is, red.)

9.1.4 Het sleutelconcept van e-commerce: digitale makrten en digitale goederen in een wereldwijde markt

Handig: je kunt als consument via internet veel directer zaken doen, zonder tussenhandelaren. Voor de mensen die dit lastig te begrijpen vinden is er een plaatje.

Verder maakt internet het een stuk makkelijker om digitale producten te verhandelen, zoals mp3’s en e-books. Een laatste woord van profetie/wijsheid: op een dag zal internet kabeltelevisie wellicht geheel vervangen.

(Ik heb geen tv dus kan daar niet over oordelen)

9.2 E-commerce: ondernemen en technologie

Via o.a. flipit.com wordt veel recreatie en vrije tijd aangekocht.

9.2.1 Typen e-commerce

Er zijn verschillende classificaties mogelijk, bv het drietal business-to-business, business-to-consumer en consumer-to-consumer (marktplaats ed).

Je kunt aankopen die vanaf een mobiel apparaat worden gedaan m-commerce noemen, maar ik zou het niet doen.

9.2.2 Bedrijfsmodellen voor e-commerce

“Online winkels worden wel e-tailers genoemd.” Dat hadden we net met m-commerce ook al. Ik begin me echt af te vragen: wie zijn deze mensen? Is er ergens een club? Komen ze bij elkaar met een kop warme sojachoco en zeggen ze dan dingen als ‘m-commerce levert belangrijke prospects voor e-tailers’?

9.2.3 Inkomstenmodellen voor e-commerce

Manieren waarop ik geld kan verdienen aan m’n blog:

  1. Advertenties erop zetten (het reclamemodel)
  2. Dingen verkopen
  3. Abonnementen aanbieden
  4. Commissie vragen
  5. Bezoekers doorsturen naar andere sites en daar geld voor vangen

Maar weten dat jullie mee-lijden onder dit boek is mij betaling genoeg, lieve mensen.

Interactieve sessie: organisaties

Een best wel interessant stukje over Pandora, en wat consumenten wel en niet fijn vinden (liever reclame dan betalen, maar weer niet te veel reclame…). Met name het weetje dat Pandora niet meer naar de betaalde versie pusht omdat ze aan de reclames meer verdienen vind ik wel boeiend.

9.3.1 Gedragsgerichte marketing

Het volgen van kliks en ander gedrag is nuttig voor gepersonaliseerde marketing, maar heeft “helaas” ook geleid tot “privacyschendingen”. En waarom is dat een probleem? “Als consumenten het vertrouwen in internet verliezen, kopen ze misschien ook minder of helemaal niet meer online.”

We krijgen een leuk voorbeeld van ‘gepersonaliseerde homepages’ waar een man een aantal managementboeken aangeboden krijgt en een vrouw een schemerlamp, een barbie en een stropdas. Ik krijg steeds meer zin om mijn boek te personaliseren, maar dat gaat beter werken met het fysieke exemplaar en ik zit nu op m’n werk naar een scherm te kijken dus dat moet even wachten.

Er volgen wat statistieken over dat iedereen een gruwelijke hekel heeft aan gevolgd worden door ads etc. He boek heeft daar verder niets over te zeggen.

9.3.2 Sociale e-commerce en sociale-netwerkmarketing

Je bent geen individu, maar onderdeel van een netwerk: als jij enthousiast iets zegt over een merk beinvloedt dat de mensen om je heen. Inloggen met facebook is goud waard voor bedrijven, want dan weten ze ook wie je vriendjes zijn en wie er dus potentieel ook openstaat voor hun boodschap.

9.4.1 B2b e-commerce: elektronische gegevensuitwisseling

Door onderling protocollen en standaarden af te spreken kunnen bedrijven hun systemen direct informatie laten uitwisselen. Profit!

9.4.2 Nieuwe manieren voor B2B-verkoop en -inkoop

Sommige grote bedrijven hebben hun eigen ‘marktplaats’ waar hun leveranciers heen kunnen om hun waar aan te bieden. Best cool. Als die marktplaats van iemand anders is noemen we het een exchange.

9.5.1 Het mobiele platform: lokatiegerichte diensten en applicaties

Een interessant stukje voor iedereen die de afgelopen 5 jaar onder een steen heeft gewoond (ik weet wat foursquare is en ik heb geen smartphone).

Interactieve sessie: technologie

“Orbitz construeerde een mobiele website die vanaf elk webapparaat toegankelijk was.”

9.5.2 Andere mobiele diensten

Er bestaan ook apps! Van banken en zo maar ook van andere bedrijven.

9.6 De stap naar e-commerce

Wie niet twittert bestaat niet. Dat vind ik al jaren. Goed bezig, boek.

(Ik onderbreek het studeren even om me via Twitter te doen ondersteunen door de engelachtige Aisha.)

Een e-commercepresence ontwikkelen doe je zo!

duidelijk?

Poe, we zijn er weer doorheen. Samenvatting: commercie is het enige wat bestaat, privacyschendingen zijn naar als ze de commercie blokkeren.

Het volgende hoofdstuk is KENNISMANAGEMENT en daar ben ik echt heel enthousiast over. Dit wordt het hoofdstuk vol inhoud en zonder loos jargon! Ik weet het zeker!

hoofdstuk 1
hoofdstuk 2
hoofdstuk 3 deel 1
hoofdstuk 3 deel 2
hoofdstuk 4
hoofdstuk 5
hoofdstuk 8
hoofdstuk 9
hoofdstuk 10