Bedrijfsinformatiesystemen: hoofdstuk 9

hoofdstuk 1
hoofdstuk 2
hoofdstuk 3 deel 1
hoofdstuk 3 deel 2
hoofdstuk 4
hoofdstuk 5
hoofdstuk 8

Als inleiding moet ik Pinterest bekijken. Volgens het boek besteden bezoekers aan Pinterest gemiddeld 80(!) minuten per sessie, dus wacht maar even niet op mij.

9.1.1 E-commerce nu

Er komt een klein dipje in 2016 (een jaar na uitgifte van deze editie van het boek) wat weer wordt gecompenseerd in 2017 om weer op stabiele groei uit te komen in 2018. Dat jullie het weten.

9.1.2 De nieuwe e-commerce: sociaal, mobiel

Waar vroeger (toen we deden alsof internet een soort tv was) de nadruk lag op aantal-mensen-dat-je-advertentie-ziet en -aantal-mensen-dat-naar-je-site-klikt is het tegenswoordigs veel belangrijker dat er op social media interactie met en over je bedrijf is, en dan natuurlijk het liefst positief.

9.1.3 Het bijzondere van e-commerce

Ik ga even een stukje letterlijk citeren. Mijn collega Niels heeft meegelezen en kan het zo nodig bevestigen: dit komt uit Het Boek. Het Boek, editie uit 2015, studieboek bij mijn informaticastudie.

Bij de traditionele handel is de markt een fysieke plek, zoals een winkel, die je bezoekt om zaken te doen. E-commerce is overal aanwezig, wat wil zeggen dat het vrijwel overal en altijd beschikbaar is. Dit maakt het mogelijk om thuis of op het werk vanachter je pc te winkelen, of zelfs vanuit je auto.

Via internet kun je ook handelen over de hele wereld!!!!!

Een TV kan geen gesprek met iemand voeren maar via een website kan dit wel!

“E-commercetechnologieen verminderen de kosten voor het verzamelen, opslaan, verwerken en communiceren van informatie.” (Jajaja, dat komt allemaal door e-commerce, iedereen weet dat een webshop het hoogst technologisch haalbare is, red.)

9.1.4 Het sleutelconcept van e-commerce: digitale makrten en digitale goederen in een wereldwijde markt

Handig: je kunt als consument via internet veel directer zaken doen, zonder tussenhandelaren. Voor de mensen die dit lastig te begrijpen vinden is er een plaatje.

Verder maakt internet het een stuk makkelijker om digitale producten te verhandelen, zoals mp3’s en e-books. Een laatste woord van profetie/wijsheid: op een dag zal internet kabeltelevisie wellicht geheel vervangen.

(Ik heb geen tv dus kan daar niet over oordelen)

9.2 E-commerce: ondernemen en technologie

Via o.a. flipit.com wordt veel recreatie en vrije tijd aangekocht.

9.2.1 Typen e-commerce

Er zijn verschillende classificaties mogelijk, bv het drietal business-to-business, business-to-consumer en consumer-to-consumer (marktplaats ed).

Je kunt aankopen die vanaf een mobiel apparaat worden gedaan m-commerce noemen, maar ik zou het niet doen.

9.2.2 Bedrijfsmodellen voor e-commerce

“Online winkels worden wel e-tailers genoemd.” Dat hadden we net met m-commerce ook al. Ik begin me echt af te vragen: wie zijn deze mensen? Is er ergens een club? Komen ze bij elkaar met een kop warme sojachoco en zeggen ze dan dingen als ‘m-commerce levert belangrijke prospects voor e-tailers’?

9.2.3 Inkomstenmodellen voor e-commerce

Manieren waarop ik geld kan verdienen aan m’n blog:

  1. Advertenties erop zetten (het reclamemodel)
  2. Dingen verkopen
  3. Abonnementen aanbieden
  4. Commissie vragen
  5. Bezoekers doorsturen naar andere sites en daar geld voor vangen

Maar weten dat jullie mee-lijden onder dit boek is mij betaling genoeg, lieve mensen.

Interactieve sessie: organisaties

Een best wel interessant stukje over Pandora, en wat consumenten wel en niet fijn vinden (liever reclame dan betalen, maar weer niet te veel reclame…). Met name het weetje dat Pandora niet meer naar de betaalde versie pusht omdat ze aan de reclames meer verdienen vind ik wel boeiend.

9.3.1 Gedragsgerichte marketing

Het volgen van kliks en ander gedrag is nuttig voor gepersonaliseerde marketing, maar heeft “helaas” ook geleid tot “privacyschendingen”. En waarom is dat een probleem? “Als consumenten het vertrouwen in internet verliezen, kopen ze misschien ook minder of helemaal niet meer online.”

We krijgen een leuk voorbeeld van ‘gepersonaliseerde homepages’ waar een man een aantal managementboeken aangeboden krijgt en een vrouw een schemerlamp, een barbie en een stropdas. Ik krijg steeds meer zin om mijn boek te personaliseren, maar dat gaat beter werken met het fysieke exemplaar en ik zit nu op m’n werk naar een scherm te kijken dus dat moet even wachten.

Er volgen wat statistieken over dat iedereen een gruwelijke hekel heeft aan gevolgd worden door ads etc. He boek heeft daar verder niets over te zeggen.

9.3.2 Sociale e-commerce en sociale-netwerkmarketing

Je bent geen individu, maar onderdeel van een netwerk: als jij enthousiast iets zegt over een merk beinvloedt dat de mensen om je heen. Inloggen met facebook is goud waard voor bedrijven, want dan weten ze ook wie je vriendjes zijn en wie er dus potentieel ook openstaat voor hun boodschap.

9.4.1 B2b e-commerce: elektronische gegevensuitwisseling

Door onderling protocollen en standaarden af te spreken kunnen bedrijven hun systemen direct informatie laten uitwisselen. Profit!

9.4.2 Nieuwe manieren voor B2B-verkoop en -inkoop

Sommige grote bedrijven hebben hun eigen ‘marktplaats’ waar hun leveranciers heen kunnen om hun waar aan te bieden. Best cool. Als die marktplaats van iemand anders is noemen we het een exchange.

9.5.1 Het mobiele platform: lokatiegerichte diensten en applicaties

Een interessant stukje voor iedereen die de afgelopen 5 jaar onder een steen heeft gewoond (ik weet wat foursquare is en ik heb geen smartphone).

Interactieve sessie: technologie

“Orbitz construeerde een mobiele website die vanaf elk webapparaat toegankelijk was.”

9.5.2 Andere mobiele diensten

Er bestaan ook apps! Van banken en zo maar ook van andere bedrijven.

9.6 De stap naar e-commerce

Wie niet twittert bestaat niet. Dat vind ik al jaren. Goed bezig, boek.

(Ik onderbreek het studeren even om me via Twitter te doen ondersteunen door de engelachtige Aisha.)

Een e-commercepresence ontwikkelen doe je zo!

duidelijk?

Poe, we zijn er weer doorheen. Samenvatting: commercie is het enige wat bestaat, privacyschendingen zijn naar als ze de commercie blokkeren.

Het volgende hoofdstuk is KENNISMANAGEMENT en daar ben ik echt heel enthousiast over. Dit wordt het hoofdstuk vol inhoud en zonder loos jargon! Ik weet het zeker!

hoofdstuk 1
hoofdstuk 2
hoofdstuk 3 deel 1
hoofdstuk 3 deel 2
hoofdstuk 4
hoofdstuk 5
hoofdstuk 8
hoofdstuk 9
hoofdstuk 10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.